SEKTÖREL BİLGİLER

AVM Endeksi

AVM Endeksi
AVM’lerdeki Perakende Ciro Endeksi, Piyasalara Moral Veriyor

AYD Başkanı Hulusi Belgü: “AVM’lerdeki Perakende Ciro Endeksi her ay enflasyon oranlarının üzerinde, istikrarlı bir yükseliş sergiliyor. Son olarak Temmuz ayı verilerine baktığımızda ciro endeksi 2018 Temmuz döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 22,4 artış kaydederek 273 puana ulaştı. Enflasyon oranı ise yüzde 15.85 olarak seyretti.”


AVM’lerdeki Perakende Ciro Endeksi, Piyasalara Moral Veriyor
Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’nin Temmuz ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2018 Temmuz döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 22,4 artış kaydederek 273 puana ulaştı.


“Piyasaların, ekonomimizin, sektörümüzün panik havasına değil, morale ihtiyacı var”
AVM’lerdeki Perakende Ciro Endeksi sonuçlarını değerlendiren AYD Başkanı Hulusi Belgü ciro endeksinin sene başından bu yana her ay enflasyon oranının üzerinde, istikrarlı bir şekilde yükseldiğini vurguladı. Belgü: “Piyasaların, ekonomimizin, sektörümüzün panik havasına değil, morale ihtiyacı var. Endeks rakamlarını incelediğimizde; Ocak ayından bu yana AVM’lerdeki perakende ciro endeks oranlarının enflasyon oranlarından yüksek olduğunu görüyoruz. Temmuz ayında da yine bu durum değişmedi ve perakende ciro endeksi 2018 Temmuz döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında yüzde 22,4 artış kaydederek 273 puana ulaştı. Enflasyon oranı ise yüzde 15,85 olarak seyretti.”
Belgü: “Örneğin, ocak ayı verilerine baktığımızda Ocak ayında enflasyon oranı %10,35’ken ciro artış oranının %22.6 olduğunu görüyoruz. Ciro artış oranı ile enflasyon oranının en yakın olduğu mayıs ayında dahi enflasyon %12,15’ken ciro artış oranı %13,9’la yine enflasyon oranının üzerinde gerçekleşti. Bu anlamda perakende markalarımıza göstermiş oldukları gayret ve emeklerinden dolayı teşekkür ediyoruz.”


“Perakendecinin genel maliyetlerindeki artış, kira oranının üzerinde”
Bu yılın başından beri döviz kurlarındaki dalgalanmalara da değinen Belgü şu yorumlarda bulundu: “Ülkemiz bir kez daha zor bir dönemden geçiyor. Yıl başında Merkez Bankası verilerine göre ortalama dolar kuru 3,7783 TL iken bu oran temmuz ayında 4,772 TL’ye çıkmış durumda… Yani Türk Lirası, dolar karşısında ortalama yüzde 26 değer kaybetmiş. Dövizde yaşanan bu gelişmeler hem döviz kredisi kullanan yatırımcımızı hem de girdi maliyetleri ağırlıklı olarak döviz olan perakendecimizi elbette ki etkiliyor. Bu çerçevede, perakendenin genel maliyet artışlarının kira oranının daha üstünde olduğunu gözlemliyoruz. Bu süreci olabilecek en hasarsız şekilde atlatabilmek için de ilgili bakanlıklarımız, sanayicimiz, yatırımcılarımız ve halkımız büyük çaba sarf ediyor. Temmuz ayında bir yıllık döviz artışına baktığımızda da geçtiğimiz yıla oranla doların %35,5, euro’nun %34,5’lık artış kaydettiğini görüyoruz. Her ne kadar enflasyonun üzerinde cirolarda gerçekleşen %22,4’lük artışa rağmen yaşanan sıkıntılar karşısında AVM yatırımcıları olarak ihtiyacı olan perakendecilerimize kur sabitleyerek veya indirim yaparak destek olmaya gayret ediyoruz.”

 
Yorum (son güncelleme 13 Eylül 2018)

Belgü AVM’lerdeki Perakende Ciro Endeksi Temmuz 2018 sonuçlarını ise şöyle yorumladı: “Seçimlerin sonlanması ile birlikte sağlanan istikrarın yansımalarını temmuz ayı ciro endeksi sonuçlarında gözlemleyebiliyoruz. Ağustos ayında da Kurban Bayramı’nın da etkisi ile ciroların enflasyonun üzerinde, yükselme trendinde olacağını tahmin ediyoruz. Aynı şekilde, bu dönemde de AVM’ler yükselen kurlar sebebi ile sıkıntı yaşayan perakendecisine desteğini artırarak devam etmiştir.”

 
Ciro Endeksi Türkiye Geneli (son güncelleme 13 Eylül 2018)
 
Ciro Verimlilik Endeksi (son güncelleme 13 Eylül 2018)

AVM’lerde kiralanabilir alan (m²) başına düşen cirolar Temmuz 2018’de İstanbul’da 1.196 TL, Anadolu’da 937 TL olarak gerçekleşti. Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Temmuz 2018’de 1.041 TL oldu.

 
Kategoriler Bazında Ciro Endeksi (son güncelleme 13 Eylül 2018)

Teknoloji kategorisi sürdürülebilirliğini koruyor…
Temmuz ayında, kategoriler bazında metrekare verimliliğinde en yüksek artış teknoloji kategorisinde yaşandı. Teknoloji kategorisi, metrekare verimliliği geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre enflasyondan arındırılmadan yüzde 44’lük artış kaydetti. Geçtiğimiz yılın Temmuz ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki hipermarket kategorisi metrekare verimliliği yüzde 26,4, diğer* alanlar kategorisi metrekare verimliliği yüzde 22,0, giyim kategorisi metrekare verimliliği yüzde 20,8, yiyecek içecek kategorisi metrekare verimliliği yüzde 19,1 ve ayakkabı kategorisi metrekare verimliliği yüzde 12,2 yükseldi.

(*Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır.)

 
Ziyaret Sayısı Endeksi (son güncelleme 13 Eylül 2018)

Temmuz 2018 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 1 oranında arttı.

©2018 AYD.org.tr   Her hakkı saklıdır.