AVM Ciro Endeksi
Haziran

AVM Ciro Endeksi, haziranda yüzde 19,2 arttı

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Perakede Ciro Endeksi’nin temmuz ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi 2019 Temmuz döneminde bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 13,9 artış kaydederek 311 puana ulaştı.

haziran-endeksi

* Sektöre ait ciro endeksi, Anadolu ve İstanbul'un GLA büyüklükleri ağırlıklandırarak hesaplanmıştır. 

ceyrek-bazda-ciro-endeksi

AVM’lerde kiralanabilir alan (m2) başına düşen cirolar Haziran 2019’da İstanbul’da 1.542 TL, Anadolu’da 1.174 TL olurken Türkiye geneli metrekare verimliliği ise Haziran 2019’da 1.321 TL olarak gerçekleşti. 

Çeyrek bazlı m2 başına düşen ciro göz önünde bulundurulduğunda, ikinci çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemine göre ve enflasyondan arındırılmadan yüzde 18,8’lik bir artış yaşandı. 2019 yılında ikinci çeyrekte metrekare verimliliği 1.183 TL olarak gerçekleşti ve ikinci çeyrekte metrekare verimliliği, ikinci çeyrek enflasyon oranını aşmış oldu. 

aylik-m2-basi-ciro-analizi ceyrek-bazda-viro-m2-verimliligi

Haziran 2019’da Metrekare Verimliliğinde En Yüksek Artış Hipermarket Kategorisinde… 

Haziran ayında, kategoriler bazında metrekare verimliliğinde en yüksek artış hipermarket kategorisinde yaşandı. Hipermarket kategorisi metrekare verimliliği geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre enflasyondan arındırılmadan yüzde 23,6’lık artış kaydetti.  

Geçtiğimiz yılın haziran ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki yiyecek-içecek kategorisi metrekare verimliliği yüzde 23, ayakkabı kategorisi metrekare verimliliği yüzde 22,6, giyim kategorisi metrekare verimliliği yüzde 21,2, “diğer kategorisi*” metrekare verimliliği yüzde 15,7 ve teknoloji kategorisi metrekare verimliliği yüzde 14,3 artış gösterdi. 

kategoriler-bazinda-metrekare-verimlilik-endeksi

* Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır

Temmuz ayı endeksi ile ilgili olarak AYD tarafından yapılan açıklamada şu bilgiler yer aldı: “Temmuz ayı endeksinde yaşanan yüzde 13,9’luk artış endekste yukarı yönlü bir istikrar yakalanması açısından sevindirici. Tabi diğer tarafta da yaşanan bu artışın temmuz ayında yüzde 16, 7 olarak açıklanan enflasyon oranının altında kaldığı gerçeğini göz ardı etmemek gerekiyor. Yaz tatili döneminin etkisiyle endeks artışının daha yüksek oranlı olmadığını belirtmek yanlış olmayacaktır. Kategoriler bazında en yüksek artış yüzde 22,5'le ayakkabı kategorisinde yaşandı. Endeks ayakkabı, giyim ve hipermarket kategorilerinde enflasyonun üzerinde artış gösterirken teknoloji kategorisinde %4,1 oranında düşüş yaşanmıştır.”

Ziyaret Sayısı Endeksi  

Haziran 2019 verileri bir önceki dönemin aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde yüzde 5,5 oranında bir azalma yaşandığı gözlemlendi. Ziyaret sayısı endeksinde ikinci çeyrek bazında ise geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 3,6’lık düşüş yaşandı. 

ziyaret-sayisi-endeksi

 

ceyrek-bazda-ziyaretci-endeksi

Haziran ayı endeksi ile ilgili olarak AYD tarafından yapılan açıklamada şu bilgiler yer aldı: “AVM Perakende Ciro Endeksi’nin haziran ayında yüzde 19,2, ikinci çeyrekte de yüzde 19, 1 artarak hem haziran ayı enflasyon oranının hem de ikinci çeyrekteki enflasyon oranının üzerinde artış göstermesi mutluluk verici. Aynı zamanda endeks sonuçları mayıs ve haziran aylarında enflasyon oranlarının üzerindeki artışını da sürdürmüş oldu. Kategoriler bazında yüksek artışların hipermarket ve yiyecek kategorilerinde yaşanması ihtiyaç odaklılığı işaret etmektedir. Ayrıca bayram tatilinin yaşandığı haziran ayında insanlar evlerinde ya da dışarıda gıda alışverişine daha fazla odaklanmışlardır. Teknoloji ise kategoriler bazında enflasyon altında artış gösteren tek kategoridir.” 

Diğer İçerikler

DAHA FAZLA