AVM Ciro Endeksi
Mart

AVM Metrekare Verimlilik Endeksi Mart 2025 döneminde, bir önceki yılın aynı ayına göre nominal olarak yüzde 37,5 arttı

 

 

Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği (AYD) ile Akademetre Research tarafından ortaklaşa oluşturulan AVM Endeksi’Mart ayı sonuçları açıklandı. Her ay düzenli olarak yayınlanan verilere göre ciro endeksi, Mart 2025 döneminde, bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmamış olarak incelendiğinde yüzde 37,5 oranında artarak 3829 puana yükseldi. Mart 2025 için açıklanan yıllık enflasyon oranının yüzde 38,10 olduğu düşünüldüğünde, metrekare verimlilik endeksindeki artışın enflasyonun altında olduğu görülmektedir.

Sonuçları yorumlayan Ekonomist Fatih Keresteci: “AVM ciro endeksi 2025 yılı Mart ayında, geçtiğimiz yılın aynı ayına göre nominal olarak %37,5 büyüdü. TÜİK’in Mart ayı yıllık TÜFE artışının %38,1 olduğu dikkate alınırsa reel manada performansını koruduğunu söyleyebiliriz. Öte yandan, Şubat ayına göre belirgin bir toparlanma var. Enflasyondan arındırılmış endekse göre Mart’ta Şubat’a oranla %16’lık bir büyüme var. Aslında bu durum öncü verilerle biraz uyumsuz... Hem Ramazan etkisi hem de ayın ikinci yarısında finansal piyasalarda yaşanan sert türbülans nedeniyle alışveriş ekonomisinin bir miktar daralmasını beklerdik. Ancak, detaylara inince bu kafa karışıklığını giderebilecek verilere erişiyoruz. Şöyle ki, kategori bazında giyimde %53,8 gibi oldukça yüksek oranda bir nominal büyüme olmuş. TÜİK’in enflasyon raporunun da teyit ettiği üzere giyim ürünlerinde Mart’ta yüksek oranda iskontolar yapılınca tüketiminde de reel anlamda bir artış olmuş. Kategori bazında reel büyüme kaydeden bir diğeri hipermarket olmuş, ki o da Ramazan ve akabinde Bayram etkisini açık bir şekilde yansıtıyor. En zayıf kategori performansları ayakkabı ve teknolojilerde olmayı sürdürmüş. TCMB iç talepteki canlılığı enflasyonun nedenlerinden birisi olarak kabul ediyor olsa da Mart ayında AVM endekslerinin gösterdiği göreceli canlılığın, yukarıda belirttiğimiz nedenden dolayı enflasyonist olmadığını tahmin ediyoruz.” dedi.

 

(Sektöre ait ciro endeksi, Anadolu ve İstanbul'un GLA büyüklükleri ağırlıklandırarak hesaplanmıştır)

Mart 2025 döneminde metrekare verimlilik endeksi, Şubat 2025 dönemi ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 18,6 oranında artış göstererek 3829 puana yükselmiştir.

AVM Endeksi verileri birinci çeyrek bazında geçtiğimiz yılın birinci çeyreği ile karşılaştırıldığında yüzde 33,4 oranında artış göstererek 2025 birinci çeyrek döneminde 3697 puana yükseldi.

AVM’lerde kiralanabilir metrekare alanı başına düşen ciro Mart ayında İstanbul’da 16.400 TL, Anadolu’da 13.394 TL olarak gerçekleşmiştir. Türkiye geneli metrekare verimliliği ise 14.597 TL olarak gerçekleşmiştir.

Çeyrek bazlı m2 başına düşen cirolarda birinci çeyrekte bir önceki yılın aynı dönemi ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde yüzde 33,4’lük bir artış yaşanmıştır. 2025 yılı birinci çeyrekte metrekare verimliliği 13.294TL şeklinde gerçekleşti.

Kategori Bazında Ciro Endeksi

Metrekare Verimliliğinde En Yüksek Artış Giyim Kategorisinde…

Mart ayında, kategoriler bazında m2 verimliliğinde en yüksek artış giyim kategorisinde yaşandı. Giyim kategorisi m2 verimliliği geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre enflasyondan arındırılmadan yüzde 53,8 oranında bir artış kaydetti.

Geçtiğimiz yılın Mart ayı ile karşılaştırıldığında AVM’lerdeki hipermarket kategorisinde yüzde 39,8, yiyecek içecek kategorisinde yüzde 37, ayakkabı kategorisinde yüzde 23,6, diğer kategorisinde yüzde 23,5 ve teknoloji kategorisinde yüzde 22,3’lük bir artış yaşandığı görülmektedir.

 

(*Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır.)

Mart 2025 döneminde kategoriler bazında metrekare verimlilik endeksi, Şubat 2025 dönemi ile karşılaştırıldığında ve enflasyondan arındırılmadan incelendiğinde; giyim kategorisinde yüzde 33,3, ayakkabı kategorisinde yüzde 16,9, hipermarket kategorisinde yüzde 16,3, diğer kategorisinde yüzde 10,4, yiyecek içecek kategorisinde yüzde 5,7’lik artış görülürken teknoloji kategorisinde yüzde -0,4’lük bir azalış yaşandığı görülmektedir.

(*Diğer kategorisi; yapı market, mobilya, ev tekstili, hediyelik eşya, oyuncak, sinema, kişisel bakım ve kozmetik, kuyum, hoby, petshop, terzi ve ayakkabı tamir servisleri, döviz bürosu, kuru temizleme, eczane gibi mağazalardan oluşmaktadır.)

Ziyaret Sayısı Endeksi

Mart 2025 verileri bir önceki yılın aynı ayı ile karşılaştırıldığında ziyaret sayısı endeksinde değişim görülmemiştir.

Mart 2025 döneminde ziyaret sayısı endeksi bir önceki ay Şubat 2025 ile karşılaştırıldığında yüzde 14 oranında bir artış olduğu gözlemlendi.

Ziyaret sayısı endeksinde birinci çeyrek bazında geçtiğimiz yılın aynı dönemiyle karşılaştırıldığında -4’lük azalış görülmüştür.

Diğer İçerikler

DAHA FAZLA